Szoboszlai a legértékesebb magyar sportoló – sportmarketing szakértők szerint

2022. október 23. 13:42
A Sport Forum Hungary 2022 elnevezésű konferencia esti csúcspontját a Sportmarketing díjak átadása jelentette a minap a Puskás Arénában. A 11 kategória közül, amelyből 3-ban pályázni lehetett, a többiben objektív szakértői pontozás és zsűrizés adta a végeredményt, a legnagyobb érdeklődés az „Év legértékesebb sportolója” díjátadót kísértre, amelynek győztese Szoboszlai Dominik lett, a második helyen megosztott díjat nyerő Milák Kristóf és Gulácsi Péter, valamint a harmadik Fucsovics Márton előtt.

Szoboszlai a legértékesebb

A Sport Forum Hungary 2022 kifejezetten újító szándékkal terelte össze a teljes sportökoszisztéma szereplőit, hogy a versenysport és a szabadidősport iparági szereplői a lehető legfrissebb információcserével segíthessék egymás munkáját és közös boldogulásukat. A több, mint hetven előadó, hazai és külföldi prezenterek egy egész napon át több előadó és plenáris termet is megtöltöttek a Puskás Arénában – a széles palettán mozgó programokról itt írtunk korábban.

A számos izgalmas topic közül nagy érdeklődés kísérte az élsportoló édesanyák és a női spotvezetőkről szóló kerekasztal-beszélgetést, a fenntartható sportinfrastruktúrákat új megoldásokkal segítő előadásokat, de természetesen a magyar sportélet vezetőinek prezentációja is igen nagy súlyt adott a konferenciának. Sztanyiszlav Csercseszov, Dárdai Pál és Szöllősi György kerekasztal-beszélgetése, amelyben a labdarúgó szakember és a Fradi mesterének menedzsereként és tolmácsaként is közreműködő Varga Sándor is részt vett, több messzire mutató témát is felvetett.

A legkarcosabbra talán az oszét származású mester azon kérdése sikerült, hogy hol vannak a magyar játékosok, amikor csapatot kell építeni.

De ügyesen hárította el azt a kritikai észrevételét is, amikor a szezon negatív szenzációjának számító Iváncsa elleni Magyar Kupa-kiesés került szóba, hogy így ebben a szezonban már csak egyetlen kupa maradt, ami „hazahozható”, mégpedig az Európa-liga trófea.

Erről már a Mandinernek adott exkluzív videó-interjúban jóval korábban is beszélt, itt megnézhetik.

 

Az estébe nyúló rendezvény másik labdarúgó főhőse pedig egyértelműen a Lipcsében tartózkodó és október 25-én a 22. születésnapját ünneplő Szoboszlai Dominik, akinek távollétében, menedzsere és ügynöke, Esterházy Mátyás, az EM-Sports tulajdonosa vette át a „legértékesebb sportolónak” járó elismerést, amelyet egy olyan méltán nemes versenyben ítéltek oda a Lipcse középpályásának, amelyben a második helyet megosztott díjjal Milák Kristóf és Gulácsi Péter, valamint a harmadikat Fucsovics Márton érdemelte ki egy roppant érdekes számítási rendszer alapján.

A képen: zoboszlai Dominik a másnapi, olaszok elleni Nemzetek Ligája-mérkőzésre készülő magyar labdarúgó-válogatott edzésén Telkiben 2022. szeptember 25-én. MTI/Kovács Anikó
„A Sportmarketing Awardsot azzal a szándékkal hívtuk életre, hogy egy itthon egyedülálló objektív szempontrendszer alapján elismerjük az ország legnagyobb marketing értékkel bíró sportolóit és csapatait” 

– mondta Dudás Hunor a konferenciát egyrészről szervező The Path Management egyik tulajdonosa és a Sportmarketing Tagozat elnöke. A díjat a PwC sporttanácsadói csapata által felállított objektív kritériumrendszer alapján ítéltük oda közös értékelést követően.

„Az adatgyűjtést megelőzte egy workshop, ahol független szakértőket kértünk fel a módszertan validálására” – folytatta Dr. Pákay Péter a sportmenedzsment cég másik tulajdonosa.

A végső elemzés az alábbi szempontok szerint történt:

• online megjelenések száma: az adott sportoló neve hányszor jelent meg az online térben – az elemzést a Neticle végezte

• megítélés = véleményindex: az online térben a megjelenések milyen polaritásúak voltak és milyen arányban, mesterséges intelligencia segítségével meghatározva – az elemzést a Neticle végezte

• közösségi média követőszámok: az adott sportoló összes social media csatornáinak össz követőszáma – az elemzész a Neticle végezte

• sajtómegjelenések száma: a top10 megjelenésszámú újság és a sporthíradók elemzése alapján – az elemzést az Observer Mediafigyelő végezte

• megismételhetőség: az adott év eredménye mennyire volt megismételhető a jövőre nézve, a szponzorok szempontjába belehelyezkedve érdemes-e a sportolóval hosszú távú együttműködésbe kezdeni. 

Ezek alapján a 2021-es év marketing szempontból Legértékesebb sportolói:

1. Szoboszlai Dominik

2. Gulácsi Péter és Milák Kristóf

3. Fucsovics Márton

Különösen érdekes megvizsgálni azt a szempontot Szoboszlai győzelmében, hogy ezen a listán úgy végzett az élen, hogy az idén egyéni világbajnoki címet és tavaly harmadik olimpiai bajnoki címét szerző vívófenomén, Szilágyi Áron ezen szempontok alapján be sem került a top 3, illetve 4 legértékesebb sportoló közé, nem beszélve Hosszú Katinkáról, aki az elmúlt években uralta a közösségi média sporttematikájú megjelenéseit.

Szoboszlai valójában két év alatt robbant be a köztudatba és vált ígéretes tehetségből a legértékesebb felnőtt magyar sportolóvá.

Érdemes felidézni egy vele készült beszélgetést a nagy válogatott sikerek és az RB Leipzig-hoz történő igazolás előttről, hogy miként gondolkodott a saját pályájáról és a futballal kapcsolatos elkötelezettségéről. Itt megnézhetik:

Ezt követően bolydult meg minden Szoboszlai körül, hiszen 2020 ősze találgatásokkal teli időszakká érett, s a szakmából rengetegen foglalkoztak azzal, hogy vajon a négy bajnoki és három osztrák kupagyőzelmet hozó salzburgi idők után milyen irányt vehet majd a fiatal magyar pályafutása, akinek a Premier Leauget-ől a La Ligáig – úgy tűnt – mindenhova lehetett volna belépője.

Szoboszlai eredményei a klubfutballban:

A képen: Szoboszlai eredményei klubszinten. Forrás: Wikipédia.

Édesapjával és a második apaként tisztelt Esterházy Mátyással közös döntés nyomán azonban az osztrák Bundesliga után a német élvonal mellett döntöttek közösen. 2020. december 17-én a német élvonalban szereplő RB Leipzig bejelentette, hogy szerződtette a magyar középpályást, aki négy és fél évre szóló, 2025 nyaráig érvényes szerződést írt alá a Gulácsi Pétert és Willi Orbánt is foglalkoztató klubhoz. A lipcsei csapat 20 millió eurót fizetett érte a Salzburgnak, ezzel Szoboszlai lett a legdrágább magyar labdarúgó a sportág történetében. 

A képen: Szoboszlai Dominik, az RB Leipzig (b) és Suat Serdar, a Hertha BSC játékosa a német első osztályú labdarúgó-bajnokság 2022. október 15-i mérkőzésén a lipcsei Red Bull Arénában. MTI/AP/DPA/Jan Woitas
„Modernkori David Beckhamként tudom leírni. Neki volt képessége egyszerre ívelt és erős lőtt passzokkal ugyanolyan pontosan indítani, mikor mire volt szükség.

Szoboszlai tárháza azonban ennél is színesebb, és megvan hozzá a rúgóerő” – nyilatkozta róla Jesse Marsch, aki a Salzburg után a Leipzignél is Szoboszlai edzője volt akkoriban. Nem indult azonban felhőtlenül a játékos és a Lipcse közötti együttműködés, mert hamar kiderült, Szoboszlai már a Salzburgnál is fájdalomcsillapító injekciókkal húzta végig a szezont, ami megkérte az árát és tartós sérülés formálódott belőle, ami sajnálatosan a válogatott szereplésére is kihatott.

Mindezek ellenére az is

a Szoboszlaiban rejlő marketing potenciál erejét mutatja, hogy a németül és angolul is kiválóan kommunikáló játékos mindezt az értéknövekedést úgy érte el, hogy a fent nevezett makacs sérülés, a tartós szeméremcsont-gyulladás miatt a 2021-re csúszó Euro 2020-as labdarúgó Európa-bajnoki szereplést is kényszerűségből ki kellett hagynia,

azt a tornát, ahová az ő 92. percben az izlandi válogatott ellen a pótselejtezőn lőtt bravúrgóljával jutott ki a magyar válogatott.

A képen: A magyar válogatott játékosai ünneplik győzelmüket a Magyarország - Izland labdarúgó Európa-bajnoki pótselejtező mérkőzés végén a Puskás Arénában 2020. november 12-én. A csapat 2-1-re győzött, ezzel története során negyedszer kijutott az Európa-bajnokságra. Elöl Sigér Dávid, Szalai Ádám és a gólszerző Szoboszlai Dominik (b-j). MTI/Illyés Tibor

Szoboszlai szereplése a válogatottban:

A képen: Szoboszlai Dominik szereplése a válogatottban. Forrás: Wikipédia

Sérüléséből felépülve 2021 augusztusában kapott újra meghívót Marco Rossi válogatottjába, ahol azóta több gólt is szerzett, de a legemlékezetesebbet talán mégis 2022. június 4-én, amikor a győztes gól jegyezte tizenegyesből az Anglia ellen 1–0-ra megnyert 2022–2023-as UEFA Nemzetek Ligája mérkőzésen. Sérüléséből felépülve a Lipcsében is meg kellett találnia állandó pozícióját a kezdőcsapatban, ahol azóta gyakorta kezdő, vagy stabil csere, s ahol azóta már a tavalyi szezonban részese volt a Lipcse kupagyőzelmének is. 

Nagy kérdés lehet, hogy milyen következményei lehetnek a csapat és így a magyar játékosok jövőjére nézve is annak, hogy szombaton 78 éves korában elhunyt Dietrich Mateschitz, a Red Bull alapítója és tulajdonosa. Így sokakban felvetődik a kérdés, hogy ugyan Dietrich Mateschitz imádta a futballt, de vajon a Red Bull új döntéshozói is fogják?

Szoboszlai piacképességét ugyanakkor nagy valószínűséggel nem fogja jelentősen befolyásolni a RB Leipzig új tulajdonosi összetétele, hiszen a 2022/23-as szezonban a csapatban kilenc játéknapon pályára lépő és eddig egy gólt szerző és 4 gólpasszt adó játékos jelenlegi piaci értéke a Transfermarkt adatai alapján folyamatosan növekedést mutat és most úgy körülbelül 28 millió Euróra taksálható. 

A képen: Szoboszlai Dominik értéke a Transfermarkt elemzése alapján. Forrás: Transfermarkt.

A markerting szempontokban nyilván megjelenik egy játékos piaci értéke, de ott talán mégis többet mesél az, hogy jelenleg a menedzsmentje által rendkívül tudatosan épített közösségi felületein óriási Szoboszlai követő tábora, leginkább kiemelkedően az Instagramon, ahol 417 ezer, a szinte elhanyagolható tartalmakat közlő Facebookon is 50 ezer, a TikTok-on közel 55 ezer, a Twitter nem jelentős.

Esterházy Mátyás egy korábbi az nso.hu-nak adott nyilatkozatában a közösségi média erején túl annak veszélyeire is felhívta a figyelmet és Dominik felületeinek építésében is ezt tartja szem előtt csapatával együtt. A futballisták felépítéséhez a XXI. században a közösségi média és a személyes márkanév is hozzátartozik, ám Esterházy Mátyás szerint az internetes platformok nemcsak lehetőséget, hanem veszélyforrást is jelentenek. „Társadalmi szinten azt látom, hogy inkább veszélyforrás. A fiatal magyar játékosoknál nagyon óvatosan kell ezzel bánni, mert nem olyan felkészültek, hogy érdemes legyen ezzel magasabb szinten foglalkozni. Ehhez kell a karakter, tudni kell megszólalni, de az alap a kiemelkedő teljesítmény. Mivel utóbbi a gyerekeknél értelemszerűen hiányzik, tőlük csak annyit kérünk, hogy ne tegyenek közzé butaságokat közösségimédia-felületeiken. Ha egyszer értelme lesz használni ezeket a felületeket, rosszul néz majd ki, ha most »teleszemetelik« a platformokat.”

Szoboszlai természetesen azért leginkább kiváló pályán mutatott teljesítményével lehet képes eddig – magyar szempontból – sosem látott magasságokba tornászni piaci értékét, amelyet nyilván a lehető legtermészetesebben követ majd a marketingérték is, hiszen egy sportoló sikerei jelentik a legfontosabb belépőt a szponzori tárgyalásokhoz, a pályán kívüli üzleti boldoguláshoz.

A képen: Szoboszlai Dominik válogatott játékos a másnapi, az olaszok elleni Nemzetek Ligája-mérkőzésre készülő magyar labdarúgó-válogatott sajtótájékoztatóján Telkiben 2022. szeptember 25-én. MTI/Kovács Anikó

Dominik ehhez a következő jelentős lépést épp a közelgő születésnapján tehetné meg, amikor is csapatával, október 25-én a Bajnokok Ligája F-csoportjában a címvédő Real Madrid ellen lép pályára Lipcsében. Egy gól, vagy akár egy gólpassz nem csupán remek szülinapi ajándék lenne, hanem egy magabiztosépítőkocka is a legértékesebb sportolói státusz megtartásához.

A nyitóképen: Szoboszlai Dominik, az RB Leipzig játékosa a lipcsei Red Bull Akadémián tartott sajtóértekezleten 2022. október 4-én, a Celtic Glasgow ellen a labdarúgó Bajnokok Ligája csoportkörének harmadik fordulójában játszandó mérkőzés előtti napon.MTI/AP/DPA/Jan Woitas

Összesen 16 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Marketingérték sportágfüggő, egy olyan sportágban, amiben nincs pénz, pl. vívás, birkózás, lehetsz félisten, az olimpiákon és esetleg világversenyeken kívül nem kapsz figyelmet. Téli olimpiai aranyérmes Burján Csaba visszavonulásakor leginkább azt kérdezgették, hogy ő meg kicsoda.

Marketingérték sportágfüggő, egy olyan sportágban, amiben nincs pénz, pl. vívás, birkózás, lehetsz félisten, az olimpiákon és esetleg világversenyeken kívül nem kapsz figyelmet. Téli olimpiai aranyérmes Burján Csaba visszavonulásakor leginkább azt kérdezgették, hogy ő meg kicsoda.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés