A Ferrari kifehéredett, Alonso szülinapozott, az Aston Martin új szárnyat villantott, a Mercedes szenvedett – ez történt a Magyar Nagydíj első napján

2022. július 30. 12:52

Pénteken hivatalosan is kezdetét vette a 37. Magyar Nagydíj hétvégéje. A két, egyenként egyórás szabadedzés látványos események helyett szorgos körözést és a háttérben zajló kőkemény munkát hozott a tikkasztó melegben, ám így is bőven akadtak érdekességek.

2022. július 30. 12:52
null

Majer Dániel – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton

Sokan valószínűleg még fel sem ocsúdtak a 37. Magyar Nagydíj mínusz egyedik, azaz csütörtöki sajtónapján történtek után, máris kezdetét vette a hungaroringi versenyhétvége érdemi része. Mielőtt azonban rátérnénk a pénteki edzésnap főbb eseményeire, egy picit kanyarodjunk vissza arra a bejelentésre, amitől már akkor is emlékezetes lesz a Forma-1 idei magyarországi látogatása, ha a hátralevő két napon semmi különleges nem történik.

Sebastian Vettel, az F1 történetének negyedik legsikeresebb pilótája ugyanis nálunk jelentette be, hogy az idei év végén befejezi 2007 óta tartó pályafutását a királykategóriában.

A bejelentés időzítése persze nem a Magyar Nagydíjnak, hanem sokkal inkább az F1-es nyári szünet hétfői beköszöntének szólt, Vettel csapata, az Aston Martin ugyanis a német Auto Motor und Sport értesülései szerint arra kérte sztárpilótáját, hogy még a nyári pihenő előtt döntsön a jövőjéről.

Lawrence Stroll csapattulajdonos és Mike Krack csapatfőnök is szerette volna, ha a 35 esztendős veterán marad, Vettel azonban számot vetett és úgy döntött, mostantól szeretne több időt szentelni a családjának és három gyermekének.

Sebastian Vettel a Hungaroringen jelentette be visszavonulását. Fotó: Aston Martin F1 Team
Sebastian Vettel a Hungaroringen jelentette be visszavonulását. Fotó: Aston Martin F1 Team

„Nagyon sok gondolkodás vezetett idáig, és szerintem ez a megfelelő időpont arra, hogy más dolgokba fogjak. Nyilván tudom, hogy mennyire intenzív (a Forma-1) és mekkora elkötelezettséget kíván. Meggyőződésem, hogy, ha az ember ezt csinálja, akkor megfelelően kell csinálnia. Abban nem igazán lelem örömömet és nem motivál, hogy csak itt vagyok, és a részese vagyok. Ez a nagyfokú elkötelezettség azt jelenti, hogy fejben, gondolatban is rengeteg időt tölt ezzel az ember, illetve fizikailag is távol van az otthonától, a gyerekeitől, a családjától. Amellett, hogy lássam felnőni a gyermekeimet, más dolgok iránt is elkezdtem érdeklődni, ezeket a hangokat pedig nem hagyhatom figyelmen kívül. Végső soron pedig egyre égetőbbé vált ez a kérdés és egyre központibb szerepet játszott az életemben, így végül meghoztam a döntést” – ecsetelte a Hungaroringen Vettel, akinek a helyére egyébként sokak szerint Mick Schumacher ülhet majd jövőre.

Mindent boríthat az Aston Martin új szárnya?

Vettel csütörtökön azt is hangsúlyozta, hogy egyáltalán nem aggódik a motivációja miatt a szezon hátralevő tíz futamára, sőt, pont ennek ellenkezője a helyzet, mert a bejelentéssel lekerült róla az a teher, amit a jövője körüli bizonytalanság miatt érzett. Az Aston Martin pénteken villantott újításának köszönhetően pedig akár még abban is bizakodhat, hogy sikerül valamilyen kiugró eredménnyel búcsúznia, a silverstone-i gárda ugyanis mindenkit meglepett az új fejlesztésű hátsó szárnyával.

Az új szárnyon látható módosítások lényege, hogy a két végén egy karosszék karfájához hasonlatos véglapok jelentek meg, ami a tavalyi,

az F1 történetének legnagyobb aerodinamikai szabályváltozása előtt használt autók megoldásait idézi fel, és szöges ellentétben áll az összes többi csapat idei hátsó szárnyával.

Első ránézésre az újításról még az is felmerülhet, hogy szabálytalan, de erről természetesen szó sincs, hiszen a csapat az FIA-val folyamatosan konzultálva fejlesztette ki azt.

 

 

A szabályalkotók viszont alighanem most a fejükhöz kaptak, ez a megoldás ugyanis kiiktatja az idei, alapvetően lekerekített szélű hátsó szárnyak egyik legfontosabb jellemzőjét, és a korábbi változatokhoz hasonlóan olyan légörvényeket generál, amelyek nehezebbé tehetik a hátul haladó számára a követést. És miután a teljes idei szabályreform arra épült, hogy könnyebbé tegye a közel maradást az elöl haladóhoz, ezáltal elősegítse a több előzést és az izgalmasabb futamokat, ez a lépés könnyen lehet, hogy nem marad következmények nélkül, és a jövő évi szabályok szigorításával jár majd.

Az Aston Martin célja persze nem az volt, hogy nehezebben lehessen követni az autóikat (ez csak a megoldás egyik pozitív hozadéka), hanem a leszorítóerőt szerették volna növelni, és az is megeshet, hogy nem minden futamon fogják bevetni ezt a szárnyat. Azt pedig nem lehet a szemükre vetni, hogy nem követték a szabályok szellemiségét, hiszen az egyik csapatnak sem feladata, sőt, mindenki az ilyen és ehhez hasonló kiskapukat keresi. Mindenesetre érdekes lesz figyelni Vettel és Lance Stroll teljesítményét szombaton és vasárnap, mert bár az élmezőny dolgába aligha szólhatnak bele, a középmezőny elejére akár még oda is érhetnek.

Haas. Fotó: Andy Hone/LAT Images/Haas F1
Haas. Fotó: Andy Hone/LAT Images/Haas F1

A Haas fehér Ferrarit villantott

Nemcsak az Aston Martinra, hanem a Haasra is érdemes volt odafigyelni az első hungaroringi edzésnapon,

az amerikai istálló ugyanis ígéretéhez hűen bemutatta idei első és egyetlen nagy fejlesztési csomagját.

Az egyelőre csak Kevin Magnussen autóján fellelhető módosítások érdekessége pedig az, hogy közülük több is egyértelműen a Ferrari idei autóján látható megoldásokat másolja, miközben az eddigi autó is nagyon hasonlított Leclerc és Sainz versenygépére. Leginkább a padlólemez és a vörös autókon megfigyelhető, fürdőkádszerű bemélyedést kapó, de egyéb részein is az SF75-öséhez hasonlatos oldalszekrények azok, amikhez első ránézésre is a Scuderiától merítettek ihletet, ezen kívül azonban változott még a hátsó felfüggesztés és a hátsó fékek is.

Mindez bizonyára ismét feléleszti majd azokat a vitákat, amelyek 2016-os F1-es bemutatkozása óta körüllengik a Ferrarival a szabályok által megengedett lehető legszorosabb technikai együttműködésben álló Haast, amely nem mellesleg a maranellói istálló szélcsatornáját használja.

A csapatok közötti adatáramlás persze tilos, így a Haas legfeljebb fotók alapján másolhatta le az idei Ferrarit, amit Günther Steiner csapatfőnök nem is tagadott.

„Ha valaki azt mondja, hogy másoltunk, azt fogom neki mondani, hogy »mégis kit kellene másolnunk, a Williamst?« – szúrt oda Günther Steiner a riválisoknak. – Minden tiszteletem a Williamsé, de teljesen más a koncepciójuk, és mögöttünk vannak. Ha másolsz valakit, akkor a legjobb autókkal teszed ezt, ezek pedig jelenleg a Red Bull és a Ferrari. Mi ugyanazt a motort, váltót és felfüggesztést használjuk, mint a Ferrari, így miért másolnánk valaki mást? Ráadásul versenyeket nyernek. Egy meg egy az továbbra is kettő, mi pedig nem vagyunk ennyire hülyék.”

A riválisok fortyogásának mértéke persze attól is függ majd, hogy mekkora előrelépésre lesz képes a “fehér Ferrarival” a Haas. Kevin Magnussen a pénteki második szabadedzésen alig volt gyorsabb a továbbra is a régi autót vezető Mick Schumachernél, ami a csapatnak nem jó jel, de egy edzésnapból azért még nem vonhatunk le messzemenő következtetéseket.

Max Verstappen a Magyar Nagydíjon. Fotó: Makai Gergely Photography
Max Verstappen a Magyar Nagydíjon. Fotó: Makai Gergely Photography

A Red Bull esőért imádkozik

A vasárnapi futamra ugyanakkor azért lehet következtetéseket levonni a pénteken látottakból, ezek a következtetések pedig leginkább a Ferrari-drukkerek szívét dobogtathatják meg. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója „félelmetesnek” nevezte a vörös autók versenytempóját,

Max Verstappen pedig kerek-perec kijelentette, hogy száraz körülmények között „nem tudunk versenyre kelni” a Ferrarival. Majd hozzátette: esőben talán más lehet a helyzet.

Hogy igaza lesz-e a címvédőnek, az ma alighanem ki fog derülni, a délután négy órakor kezdődő időmérőre ugyanis 60-70 % körül mozog az eső valószínűsége, Beat Zehnder, az Alfa Romeo sportigazgatója a német Sky-nak pedig azt nyilatkozta, hogy még akkora eső sem kizárt, ami miatt vasárnapra kell majd halasztani a kvalifikációt. Ez mondjuk kevésbé kedvezne a bikásoknak, miután vasárnapra már hűvös, de száraz időt jósolnak.

Carlos Sainz a Hungaroringen. Fotó: Makai Gergely Photography
Carlos Sainz a Hungaroringen. Fotó: Makai Gergely Photography

Hogy ez esetben mi várható, azt a Ferrari pénteken demonstrálta: mindkét szabadedzést megnyerték, miközben a jobbik Red Bullban Max Verstappen lemaradása a második tréningen közel 4 tizedmásodpercre rúgott. Ami pedig ennél is aggasztóbb az energiaitalosoknak, hogy a holland pilóta a közepes gumin teljesített hosszú etapján körönként 9 tizedmásodpercet kapott az ugyanezen a keveréken a versenyre készülő Carlos Sainztól (Leclerc a lágy gumikat nyúzta). Ez a különbség a futamra minden bizonnyal csökkeni fog, de ahhoz túl nagynak tűnik, hogy normál esetben ledolgozható legyen.

Ezzel együtt valószínűleg ismét a Ferrari és a Red Bull csatájáról szól majd a hátralevő két nap, mert Lando Norris hiába lett második a második edzésen a McLarennel, utólag elárulta, hogy egy kicsit jobban feltekerték a motort, és nem számít arra, hogy harcban lesz a pole-ért. A középmezőny elejére azonban jók lehetnek a wokingiak, akik könnyen lehet, hogy váratlan ellenfelet kapnak, a délutánt a hetedik helyen záró Sebastian Vettel ugyanis az új hátsó szárnnyal ugyanolyan köröket futott a megtankolt autós etapján, mint Verstappen, és jóval gyorsabb volt a hatodik időt autózó Fernando Alonsónál, aki egyébként pénteken ünnepelte a 41. születésnapját, és összesen már tizedik alkalommal tortázhatott a Hungaroringen.

Lewis Hamilton a Magyar Nagydíjon. Fotó: Makai Gergely Photography
Lewis Hamilton a Magyar Nagydíjon. Fotó: Makai Gergely Photography

És hogy hol voltak eközben a Mercedesek? Röviden: sehol.

Lewis Hamilton csak tizenegyedik lett, miután a legjobbnak ígérkező (a 6-7. hely környékére bejöhetett volna vele) körében hibázott, és úgy megrongálta az autóját, hogy a versenyre történő felkészüléshez már nem is tudott hosszú etapokat megtenni vele.

George Russell közel egy másodperces lemaradásban a nyolcadik lett, megtankolt autóval pedig Cunoda Jukinál is alig volt gyorsabb.

„Semmi nem változott az autón a múlt hét óta, én is ugyanaz a pilóta vagyok, mint a múlt héten, de valamilyen oknál fogva ezen a pályán sem működik a kocsi” – nyilatkozta kissé lemondóan Hamilton, majd hozzátette, hogy amint megoldják a gondjaikat, a Franciaországban tapasztalthoz hasonló, 1 másodperc körüli hátrányban lesznek a két élcsapathoz képest.

Andrew Shovlin, a Mercedes egyik veterán mérnöke eközben elmondta, hogy több dologgal is kísérleteztek pénteken, amelyek nem sültek el jól, így a mai napra visszalépnek egyet. Viszont száraz körülmények között ez is legfeljebb arra lesz elég, hogy elfoglalják az idén megszokott helyüket a Red Bullok és a Ferrarik között.

Hacsak nem szólnak közbe az égiek, és változtatják túlélőshowá a Magyar Nagydíj időmérőjét, hogy minden előzetes fejtegetés a kukában landoljon.

 

Nyitókép: Leclerc és Pérez. Fotó: Pirelli

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Csakislovacska
2022. július 31. 00:26
A folyókban patakokban nincs víz. Ősztől nem tudják fűteni az iskolákat,de a száguldó cirkusz robog?! Titanic effektus,irány a jéghegy,teljes gőzzel előre!!!
Pandaka pygmaea
2022. július 30. 19:42
Leszarom. Csak Hamilton essen ki a picsába.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!