Fel kell kötni a gatyát: nem győzte dicsérni Szoboszlai helyettesét a Liverpool menedzsere
Jürgen Kloppot már korábban is lenyűgözte az angol tehetség, miközben a magyar középpályásnak a legutóbbi négyből három bajnokin összesen 12 perc jutott...
A Sport Forum Hungary 2022 elnevezésű konferencia esti csúcspontját a Sportmarketing díjak átadása jelentette a minap a Puskás Arénában. A 11 kategória közül, amelyből 3-ban pályázni lehetett, a többiben objektív szakértői pontozás és zsűrizés adta a végeredményt, a legnagyobb érdeklődés az „Év legértékesebb sportolója” díjátadót kísértre, amelynek győztese Szoboszlai Dominik lett, a második helyen megosztott díjat nyerő Milák Kristóf és Gulácsi Péter, valamint a harmadik Fucsovics Márton előtt.
A Sport Forum Hungary 2022 kifejezetten újító szándékkal terelte össze a teljes sportökoszisztéma szereplőit, hogy a versenysport és a szabadidősport iparági szereplői a lehető legfrissebb információcserével segíthessék egymás munkáját és közös boldogulásukat. A több, mint hetven előadó, hazai és külföldi prezenterek egy egész napon át több előadó és plenáris termet is megtöltöttek a Puskás Arénában – a széles palettán mozgó programokról itt írtunk korábban.
A számos izgalmas topic közül nagy érdeklődés kísérte az élsportoló édesanyák és a női spotvezetőkről szóló kerekasztal-beszélgetést, a fenntartható sportinfrastruktúrákat új megoldásokkal segítő előadásokat, de természetesen a magyar sportélet vezetőinek prezentációja is igen nagy súlyt adott a konferenciának. Sztanyiszlav Csercseszov, Dárdai Pál és Szöllősi György kerekasztal-beszélgetése, amelyben a labdarúgó szakember és a Fradi mesterének menedzsereként és tolmácsaként is közreműködő Varga Sándor is részt vett, több messzire mutató témát is felvetett.
De ügyesen hárította el azt a kritikai észrevételét is, amikor a szezon negatív szenzációjának számító Iváncsa elleni Magyar Kupa-kiesés került szóba, hogy így ebben a szezonban már csak egyetlen kupa maradt, ami „hazahozható”, mégpedig az Európa-liga trófea.
Erről már a Mandinernek adott exkluzív videó-interjúban jóval korábban is beszélt, itt megnézhetik.
Az estébe nyúló rendezvény másik labdarúgó főhőse pedig egyértelműen a Lipcsében tartózkodó és október 25-én a 22. születésnapját ünneplő Szoboszlai Dominik, akinek távollétében, menedzsere és ügynöke, Esterházy Mátyás, az EM-Sports tulajdonosa vette át a „legértékesebb sportolónak” járó elismerést, amelyet egy olyan méltán nemes versenyben ítéltek oda a Lipcse középpályásának, amelyben a második helyet megosztott díjjal Milák Kristóf és Gulácsi Péter, valamint a harmadikat Fucsovics Márton érdemelte ki egy roppant érdekes számítási rendszer alapján.
– mondta Dudás Hunor a konferenciát egyrészről szervező The Path Management egyik tulajdonosa és a Sportmarketing Tagozat elnöke. A díjat a PwC sporttanácsadói csapata által felállított objektív kritériumrendszer alapján ítéltük oda közös értékelést követően.
„Az adatgyűjtést megelőzte egy workshop, ahol független szakértőket kértünk fel a módszertan validálására” – folytatta Dr. Pákay Péter a sportmenedzsment cég másik tulajdonosa.
A végső elemzés az alábbi szempontok szerint történt:
• online megjelenések száma: az adott sportoló neve hányszor jelent meg az online térben – az elemzést a Neticle végezte
• megítélés = véleményindex: az online térben a megjelenések milyen polaritásúak voltak és milyen arányban, mesterséges intelligencia segítségével meghatározva – az elemzést a Neticle végezte
• közösségi média követőszámok: az adott sportoló összes social media csatornáinak össz követőszáma – az elemzész a Neticle végezte
• sajtómegjelenések száma: a top10 megjelenésszámú újság és a sporthíradók elemzése alapján – az elemzést az Observer Mediafigyelő végezte
• megismételhetőség: az adott év eredménye mennyire volt megismételhető a jövőre nézve, a szponzorok szempontjába belehelyezkedve érdemes-e a sportolóval hosszú távú együttműködésbe kezdeni.
Ezek alapján a 2021-es év marketing szempontból Legértékesebb sportolói:
1. Szoboszlai Dominik
2. Gulácsi Péter és Milák Kristóf
3. Fucsovics Márton
Különösen érdekes megvizsgálni azt a szempontot Szoboszlai győzelmében, hogy ezen a listán úgy végzett az élen, hogy az idén egyéni világbajnoki címet és tavaly harmadik olimpiai bajnoki címét szerző vívófenomén, Szilágyi Áron ezen szempontok alapján be sem került a top 3, illetve 4 legértékesebb sportoló közé, nem beszélve Hosszú Katinkáról, aki az elmúlt években uralta a közösségi média sporttematikájú megjelenéseit.
Érdemes felidézni egy vele készült beszélgetést a nagy válogatott sikerek és az RB Leipzig-hoz történő igazolás előttről, hogy miként gondolkodott a saját pályájáról és a futballal kapcsolatos elkötelezettségéről. Itt megnézhetik:
Ezt követően bolydult meg minden Szoboszlai körül, hiszen 2020 ősze találgatásokkal teli időszakká érett, s a szakmából rengetegen foglalkoztak azzal, hogy vajon a négy bajnoki és három osztrák kupagyőzelmet hozó salzburgi idők után milyen irányt vehet majd a fiatal magyar pályafutása, akinek a Premier Leauget-ől a La Ligáig – úgy tűnt – mindenhova lehetett volna belépője.
Szoboszlai eredményei a klubfutballban:
Édesapjával és a második apaként tisztelt Esterházy Mátyással közös döntés nyomán azonban az osztrák Bundesliga után a német élvonal mellett döntöttek közösen. 2020. december 17-én a német élvonalban szereplő RB Leipzig bejelentette, hogy szerződtette a magyar középpályást, aki négy és fél évre szóló, 2025 nyaráig érvényes szerződést írt alá a Gulácsi Pétert és Willi Orbánt is foglalkoztató klubhoz. A lipcsei csapat 20 millió eurót fizetett érte a Salzburgnak, ezzel Szoboszlai lett a legdrágább magyar labdarúgó a sportág történetében.
Szoboszlai tárháza azonban ennél is színesebb, és megvan hozzá a rúgóerő” – nyilatkozta róla Jesse Marsch, aki a Salzburg után a Leipzignél is Szoboszlai edzője volt akkoriban. Nem indult azonban felhőtlenül a játékos és a Lipcse közötti együttműködés, mert hamar kiderült, Szoboszlai már a Salzburgnál is fájdalomcsillapító injekciókkal húzta végig a szezont, ami megkérte az árát és tartós sérülés formálódott belőle, ami sajnálatosan a válogatott szereplésére is kihatott.
Mindezek ellenére az is
azt a tornát, ahová az ő 92. percben az izlandi válogatott ellen a pótselejtezőn lőtt bravúrgóljával jutott ki a magyar válogatott.
Szoboszlai szereplése a válogatottban:
Sérüléséből felépülve 2021 augusztusában kapott újra meghívót Marco Rossi válogatottjába, ahol azóta több gólt is szerzett, de a legemlékezetesebbet talán mégis 2022. június 4-én, amikor a győztes gól jegyezte tizenegyesből az Anglia ellen 1–0-ra megnyert 2022–2023-as UEFA Nemzetek Ligája mérkőzésen. Sérüléséből felépülve a Lipcsében is meg kellett találnia állandó pozícióját a kezdőcsapatban, ahol azóta gyakorta kezdő, vagy stabil csere, s ahol azóta már a tavalyi szezonban részese volt a Lipcse kupagyőzelmének is.
Nagy kérdés lehet, hogy milyen következményei lehetnek a csapat és így a magyar játékosok jövőjére nézve is annak, hogy szombaton 78 éves korában elhunyt Dietrich Mateschitz, a Red Bull alapítója és tulajdonosa. Így sokakban felvetődik a kérdés, hogy ugyan Dietrich Mateschitz imádta a futballt, de vajon a Red Bull új döntéshozói is fogják?
Szoboszlai piacképességét ugyanakkor nagy valószínűséggel nem fogja jelentősen befolyásolni a RB Leipzig új tulajdonosi összetétele, hiszen a 2022/23-as szezonban a csapatban kilenc játéknapon pályára lépő és eddig egy gólt szerző és 4 gólpasszt adó játékos jelenlegi piaci értéke a Transfermarkt adatai alapján folyamatosan növekedést mutat és most úgy körülbelül 28 millió Euróra taksálható.
A markerting szempontokban nyilván megjelenik egy játékos piaci értéke, de ott talán mégis többet mesél az, hogy jelenleg a menedzsmentje által rendkívül tudatosan épített közösségi felületein óriási Szoboszlai követő tábora, leginkább kiemelkedően az Instagramon, ahol 417 ezer, a szinte elhanyagolható tartalmakat közlő Facebookon is 50 ezer, a TikTok-on közel 55 ezer, a Twitter nem jelentős.
Esterházy Mátyás egy korábbi az nso.hu-nak adott nyilatkozatában a közösségi média erején túl annak veszélyeire is felhívta a figyelmet és Dominik felületeinek építésében is ezt tartja szem előtt csapatával együtt. A futballisták felépítéséhez a XXI. században a közösségi média és a személyes márkanév is hozzátartozik, ám Esterházy Mátyás szerint az internetes platformok nemcsak lehetőséget, hanem veszélyforrást is jelentenek. „Társadalmi szinten azt látom, hogy inkább veszélyforrás. A fiatal magyar játékosoknál nagyon óvatosan kell ezzel bánni, mert nem olyan felkészültek, hogy érdemes legyen ezzel magasabb szinten foglalkozni. Ehhez kell a karakter, tudni kell megszólalni, de az alap a kiemelkedő teljesítmény. Mivel utóbbi a gyerekeknél értelemszerűen hiányzik, tőlük csak annyit kérünk, hogy ne tegyenek közzé butaságokat közösségimédia-felületeiken. Ha egyszer értelme lesz használni ezeket a felületeket, rosszul néz majd ki, ha most »teleszemetelik« a platformokat.”
Szoboszlai természetesen azért leginkább kiváló pályán mutatott teljesítményével lehet képes eddig – magyar szempontból – sosem látott magasságokba tornászni piaci értékét, amelyet nyilván a lehető legtermészetesebben követ majd a marketingérték is, hiszen egy sportoló sikerei jelentik a legfontosabb belépőt a szponzori tárgyalásokhoz, a pályán kívüli üzleti boldoguláshoz.
Dominik ehhez a következő jelentős lépést épp a közelgő születésnapján tehetné meg, amikor is csapatával, október 25-én a Bajnokok Ligája F-csoportjában a címvédő Real Madrid ellen lép pályára Lipcsében. Egy gól, vagy akár egy gólpassz nem csupán remek szülinapi ajándék lenne, hanem egy magabiztosépítőkocka is a legértékesebb sportolói státusz megtartásához.
A nyitóképen: Szoboszlai Dominik, az RB Leipzig játékosa a lipcsei Red Bull Akadémián tartott sajtóértekezleten 2022. október 4-én, a Celtic Glasgow ellen a labdarúgó Bajnokok Ligája csoportkörének harmadik fordulójában játszandó mérkőzés előtti napon.MTI/AP/DPA/Jan Woitas