Mocsai: Felül kell vizsgálni a bolognai egyezményt

2021. január 18. 07:34

A Testnevelési Egyetem rektora szerint szó van például a többciklusú képzés jogszabályi követelményeinek teljesíthetőségéről, a felsőoktatási szakképzések helyzetéről.

2021. január 18. 07:34

A Magyar Rektori Konferencia (MRK) egyik legfontosabb feladata jelenleg a bolognai egyezmény revíziója – jelentette ki a Magyar Hírlapnak adott, hétfőn megjelent interjúban Mocsai Lajos, a Testnevelési Egyetem rektora, akit nyáron az MRK társelnökévé választottak.

Hozzátette: ez a munka a teljes képzési spektrumot érinti. Szó van például a többciklusú képzés jogszabályi követelményeinek teljesíthetőségéről, a felsőoktatási szakképzések helyzetéről, a szakképzés áttagolásának hatásairól, a felnőttképzés fejlesztésének lehetőségeiről vagy a különböző képzési szintek közötti átjárhatóságról. Mocsai Lajos a konferencia további feladatának nevezte a képzési és kimeneteli követelmények felülvizsgálatát.

Kijelentette: „Nagyon fontos a tanulmányi eredményesség javítása, a tartós életpálya-sikeresség megalapozása, az indirekt módon a munkaerőpiacról levezetett igények feltárása és az azokhoz való alkalmazkodás”. Mint mondta, javítani kell a tanulók támogatását, segíteni a tájékozódásukat, tanulási élményt és motivációs bázist adni, továbbá biztosítani a szakok közötti átjárhatóságot. A Magyar Rektori Konferencia foglalkozott az új felsőoktatási modell tapasztalataival is – mondta el a társelnök. Ez nyolc, korábban állami fenntartású felsőoktatási intézményt jelent, amelyek alapítványi fenntartású intézménnyé alakultak át. Mint fogalmazott, alapvető célkitűzésük a törvényesség és a szabálykövető magatartás mellett az egyetemek tudásának, képzési színvonalának, autonómiájának fenntartásával folyó módszerek vizsgálata volt.

Mocsai Lajos beszámolt arról is, hogy a rektori konferencia javaslatot tett a felsőoktatásban dolgozó oktatók bérrendezésére. Leszögezte: „folyamatos tárgyalás zajlik, de jelenleg, ilyen háborús körülmények között, amit a világjárvány okoz, kicsit türelmesnek kell lennünk, azonban a kérdést folyamatosan napirenden tartja az MRK”.

(MTI)

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Szuverén maffiaállam
2021. január 18. 09:36
Ez nem egy melegítős kézilabda edző?
Pierre
2021. január 18. 09:02
ezt a vegzettseg nelkul odamutyizott rektor mondta?
bölcsbagoly
2021. január 18. 08:29
Teljes mértékben igaza van! Az elmúlt majd húsz év hazai tapasztalata ezt igazolja. A kreditrendszer, átjárhatóság ami az egyik indoka volt a ránkerőltetésének (Magyar Bálinték alatt) itthon csak zavart okozott ( a hallgatók felvettek egy sor olyan kurzust amire semmi szükségük sem volt a saját szakmai képzésükhöz), mig ha külföldre mentek Tempus vagy Erasmus ösztöndijakkal, legtöbbször ott nem vették figyelembe az itthoni krediteket, mivel kint másképen lettek elszámolva. Arról már ne is beszéljünk, hogy az osztott három lépcsős rendszerben (BSc, MSc, PhD) az alapképzés (BSc) három éve egy süritett elmélleti szakasz, viszont vele a szakmában nem lehet elhelyezkedni gyakorlati ismeretek nélkül, de ez az elméleti tudás pl. kevés az MSc-hez, ahol még egy másik területen is kell eméletet tanulni. A BSc-sek kb. 30-40%-a tud MSc-re menni a saját szakteületén a végzés után, a többi gazdagabb egy papirral, ami ugyan diploma, de szinte semmire sem jó. MSc-ről PhD-ra lehet menni, de szinte semmilyen kutatási rutinnal, publikációk nélkül is, ergo csak arra jó, hogy esetleg kimutassa, hogy a friss doktornak vannak kutatói képességei/készségei. Mindez minimum 8 évi egyetemi tanulás után! A Testnevelési Egyetemen meg pláne felesleges az osztott képzés, ugyanis az orvosin, jogin állatorvosin be sem vezeték, a tanárképzésben is visszatértek az osztatlanra.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!