Belga Nagydíj 2021: volt is verseny, meg nem is...

2021. augusztus 30. 20:32

Nagyon olcsó szóviccel élve, idén inkább Balga Nagydíjat láthattunk Spa-Francorchampsban, mint igazi Forma-1-es versenyt. A háromhetes nyári szünet után a versenyzők, a csapatok, a szakma és nem utolsósorban a kilátógató rajongók is nagyon várták már a királykategória 2021-es bajnokságának folytatását. 

2021. augusztus 30. 20:32
null

Vámosi Péter (racingline.hu) írása a Mandiner Sporton

Az talán már senkinek sem meglepetés, hogy

ilyenkor esik az eső az Ardennekben,

láthattunk már épp elég futamot a múltban Spából, melyen akár 13 autó is összetört a rajtot követően. Arra azonban a pálya szervezői sem készülhettek, hogy röpke két hónapon belül megtörténik, hogy nem lehet bejutni a paddockba, vagy megölik a pálya igazgatóját. És ezek még csak a baljóslatú előzmények voltak...

Az esőáztatta gyászos hétvége első komoly felvonása az volt, amikor a csak női pilótákból álló W Series mezőnyének időmérő edzésén hatalmas baleset történt, hiszen egymás után sodródtak ki egy nagy sebességű kanyarban. Mint Louis de Funès filmjeiben a rendőrautók,

egymás hegyán-hátán kötöttek ki a gyors körre igyekvők.

A problémát feltehetően az egyenautók hasmagasságának túl alacsonyra állítása okozhatta. A már-már burleszkbe hajló képsorok után szerencsére kiderült, hogy senkinek sem lett komolyabb baja, így a legtovább ápolt Beitske Visser is indulhat majd a következő hétvégi fordulójukon. Mindez jó három órányi autóútra Spától, Zandvoortban lesz, Vissernek ráadásul a visszatérő Holland Nagydíj a hazai futamának számít.

Már ekkor sorra felbőszülten nyilatkoztak versenyzők, versenyt szervezők, és bárki, akit erről megkérdeztek az F1-es paddockban, hogy talán ideje lenne átgondolni azt, hogy

a klasszikus Eau Rouge-Raidillion kanyarkombináció valóban megfelel-e a modern versenyautóknak,

vagy esetleg kellene-e már végre alakítani valamit rajta. 

A képen: Az egész hétvégén az esőjé volt a főszerep Spaban. Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq
A képen: Az egész hétvégén az esőjé volt a főszerep Spaban. Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Szombaton sem volt kegyesebb az időjárás, folyamatosan ömlött az eső, ennek ellenére nagyjából rendben zajlottak az események, bár tény, hogy Bernd Mäyländer rengeteg kilométert pakolt ezen a hétvégén a Mercedes biztonsági autójába. Sokan egyértelműen a hétvége hősének kiállították ki, az orvosi autót vezető Alan van der Merwe-vel egyetemben. Jött is végül az a jelenet, amely a hétvége egész hátralévő részét elintézte. Ugyan Sebastian Vettel is figyelmeztette az FIA-t, hogy nem ideálisak a körülmények, mégis elrajtoltatták az időmérő edzés harmadik fázisát. A McLaren versenyzője,

Lando Norris pedig nagy reményekkel neki is iramodott... majd a falban kötött ki,

egy újabb hatalmas baleset után. A pilóta egy ideig nem mozdult, és azonnal lendült is a piros zászló, de a még pályán tartózkodó Vettel odahajtott a roncshoz, hogy személyesen lássa, minden rendben van-e a kollégával.

Öreg motorosoknak egyből Ayrton Senna és Eric Comas esete sejlik fel,

ugyaninnen, 19 évvel ez előttről, akkor a háromszoros brazil világbajnok az életét mentette meg a Ligierben rekedt franciának azzal, hogy hamarabb a segítségére sietett, mint a pályabiztonságiak. 2021-ben szerencsére jól vizsgáztak a biztonsági elemek, így az ifjú brit, ugyan először fájlalta a karját, de a versenyre megkapta már az orvosi csapatok engedélyét az indulásra. 

A shownak azonban folytatódnia kell, így végül a szombati száguldozás parádés eredménnyel zárult. George Russell a ma már a mezőny végén poroszkáló Williams versenyautójával hatalmasat villantott, és az első sorba kormányozta járművét, amellyel nem a vizenjárást találták fel, hanem "csak" kiválóan taktikáztak.

Max Verstappenn lett a pole pozíció, így a miatta kilátogató Orange Army a körülmények ellenére elégedetten térhetett nyugovóra szombat este. Vasárnap azonban ahelyett, hogy javultak volna a körülmények, még tovább romlottak. Már a felvezető kör is pikánsra sikeredett: ahogy tavaly Verstappen vágta a szalagkorlátba a Hungarongen az autóját, - amelyet végül, máig érthetetlen módon, de sikerült negyed óra alatt kijavítani - ezúttal csapattársa, Sergio Pérez végezte a gumifalban.

A képen: Sergio Pérez, a Red Bull mexikói versenyzője, miután balesetet szenvedett a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Belga Nagydíjának rajtja előtt a spa-francorchampsi pályán. Fotó: MTI/AP/Olivier Matthys
A képen: Sergio Pérez, a Red Bull mexikói versenyzője, miután balesetet szenvedett a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Belga Nagydíjának rajtja előtt a spa-francorchampsi pályán. Fotó: MTI/AP/Olivier Matthys

A mexikói autóját nem is tudták az eredeti időpontra tervezett rajtig helyrerakni… , a start azonban amúgy is elmaradt. Az időjárás miatti hosszas várakozás ideje alatt a Red Bull szerelői könnyedén össze is rakták végül az RB16B-t, miközben a versenybírák is megadták neki újra az engedélyt, futam azonban végül nem volt.

A száguldó cirkusz szereplői a legváltozatosabb módon próbáltak magukba lelket verni,

nemkülönben a közönségbe, akik ekkora már órák óta csak áztak, és várták a nagy eseményt. 

Végezetül összesen két teljes kör lett a dologból, a biztonsági autó felvezetése mellett. Az FIA úgy határozott majd 4 órányi kínlódás után, hogy felezik a kiadható pontokat, és a valaha volt, időtartamban legrövidebb Forma-1-es verseny ezzel véget is ért. A dobogósok némileg kényszeredetten álltak fel a dobogóra, bár tény, ezekért a helyezésekért is meg kellett küzdeniük - ugyan egy nappal korábban.

A képen: A győztes Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője (k), a második helyezett George Russell, a Williams brit versenyzője (b) és a harmadik helyezett Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Belga Nagydíjának eredményhirdetésén. Fotó: MTI/AP/Francisco Seco
A képen: A győztes Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője (k), a második helyezett George Russell, a Williams brit versenyzője (b) és a harmadik helyezett Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Belga Nagydíjának eredményhirdetésén. Fotó: MTI/AP/Francisco Seco

A Belga Nagydíj ugyanakkor totálisan megosztotta a mezőnyt számos témában. A fő kérdés, vajon meg kellett-e rendezni egyáltalán ilyen módon a 2021-es Belga Nagydíjat? Két körért, biztonsági autó mögött járnak-e egyáltalán fél pontok? Amit láthattunk, nevezhetjük egyáltalán versenynek? A legégetőbb kérdés pedig, amelyet feszegetett Sebastian Vettel és Lewis Hamilton is: ki fogja kártalanítani a nézőket?

Jogos kérdések, és nincsenek megnyugtató válaszok, miközben a cirkusz száguld is tovább, hiszen a hétvégén már a Holland Nagydíj következik. De mi az oka annak, hogy miért nem rendezték meg mindezt hétfőn? Egyrészt hiába van már amerikai vezetése a Forma-1-nek a Liberty Mediának köszönhetően, nagyon távol állunk még attól a gyakorlattól, mely

a tengerentúli sorozatoknál bevett szokás, hogy eső esetén egy nappal elhalasztják a versenyt,

és ezzel ott mindenki elégedett. Egy kontinenssel odébb a közönség akár egy hétre is berendezkedik, rengetegen lakóautókkal érkeznek az ottani helyszínekre, ahogy a mezőny jórésze is, így nincs ebből gond. A mi kontinensünkön viszont ez problémás volna, hiába kisebbek a távolságok. Másrészt, a pályák személyzete, javarészt nem állandó, a biztonságiak legtöbbjének is van civil állása, így hétfőn már nem ér rá. Arról nem is beszélve, hogy így is eléggé kicentizett a királykategóriás paddock logisztikája, a csillogó VIP/media és csapatépületekkel. Ez egyelőre kivitelezhetetlen ilyen hamar, ha egymás utáni hétvégékre esik a következő futam. 

Úgy jártunk tehát összességében a Belga Nagydíjjal, mint az az okos lány a magyar népmesében: 

volt is verseny, meg nem is, lett is győztes, meg nem is,

adtak is pontot, meg nem is...

 

A nyitóképen: Spaban csak az eső volt a főszereplő. Fotó: Lars Baron/Getty Images/Red Bull Content Pool

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
koronaszepe
2021. szeptember 01. 23:43
De, volt... A biztonsági autót az 1973-as kanadai nagydíj óta használják ebben a sportágban – a Forma 1 történelmében az első biztonsági autó egy Porsche 914-es volt.[1] 2015 óta Mercedes–AMG GT S látja el ezt a szerepet, előzőleg 2008-tól Mercedes SLS AMG-t használtak. A biztonsági autót 2000 óta Bernd Mayländer vezeti. 1996 óta adja a Mercedes-Benz a biztonsági autókat, promóció gyanánt.
Akitlosz
2021. augusztus 31. 21:34
A Guiness bizottságot lehetne értesíteni.
Akitlosz
2021. augusztus 31. 16:23
Már nagyon régen nem engedik a versenyt olyan időben, amikor az esőgumikat kellene használni. Amikor esőben verseny van, akkor szinte mindig elegendőek az átmeneti gumik. Pedig igen jó versenyeket lehetne rendezni esőben. Az egyik legjobb verseny volt a Forma-1 történetében, amikor Olivier Panis első és egyetlen futamgyőzelmét aratta Monacóban. 4 versenyző ért célba. Akkoriban még safety car sem volt. https://www.youtube.com/watch?v=eEs7jS5bsAc
Lenyeg Telen
2021. augusztus 31. 09:49
A világ legjobban közvetített esője volt ez... nem verseny...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!